Omschrijving
Onder dit programma vallen diverse taken. In de eerste plaats het overeenkomstig de wettelijke plicht besturen van de gemeente door de gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast het uitoefenen van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad en de ondersteuning hiervoor door de Griffie. Verder het uitoefenen van de taken van het bestuur van de gemeente en de ondersteuning hiervoor door de gemeentesecretaris met zijn staf. Daarnaast het uitzetten van de strategische koers van de gemeente op alle mogelijke gemeentelijke beleidsterreinen voor de langere termijn met bestuur, samenleving en organisatie (de kracht van stad en platteland) door middel van programmering en strategie, kennis en verkenning en regie op gemeentebrede strategische programma’s.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden of stimuleren/faciliteren (subsidies, evenementen) tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben.
Uitgangspunt bij publieke dienstverlening is dat de gemeente de kwaliteit van de dienstverlening laat aansluiten op de vraag van inwoners en ondernemers. Dit betekent dat we alleen producten en diensten bieden die nodig en toegankelijk zijn, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. Er is advies en regie op klantvragen en op klantprocessen voor producten en diensten waar levering niet direct mogelijk is.
Qua klantcontacten was het een druk jaar in Deventer. Het aantal inwoners dat naar het Stadhuis kwam voor een paspoort of rijbewijs lag hoger dan verwacht. Hierin is te merken dat het economisch beter gaat.
Ook op de online kanalen was het druk. Whatsapp is in 2017 voor alle producten ingevoerd en wordt veel gebruikt door inwoners. Het digitaal aanvragen van producten steeg in 2017 harder dan verwacht. Ook het assortiment is uitgebreid: eind december was het voor het eerst mogelijk om digitaal aangifte van geboorte te doen in het Deventer Ziekenhuis. In 2018 zullen we zien in hoeverre dit omarmd wordt door de kersverse ouders.
De Persoonlijke Internet Pagina (PIP) is in 2017 voor de eerste gemeentelijke producten opengesteld en wordt langzaam maar zeker verder gevuld. Inwoners en ondernemers kunnen daarmee zelf de voortgang van hun zaken volgen en hun gegevens inzien.
Met de drukte op de online kanalen zien we het aantal telefonische contacten afnemen. Dat is positief: inwoners vinden hun weg op andere kanalen én het serviceniveau van telefonische kanaal neemt toe. Voorop blijft staan dat inwoners en ondernemers zelf kiezen welk contactkanaal zij gebruiken!