Omschrijving
De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. Jongeren in Deventer kunnen van hun jeugd genieten. Daarnaast ondersteunen we jongeren waar nodig op hun weg naar economische en sociale zelfstandigheid. Als gemeente vervullen we daarin wisselende rollen gericht op het versterken van de keten en de goede toegankelijkheid en bereikbaarheid van de benodigde voorzieningen. Organisaties in de stad werken samen binnen het netwerk Centrum Jeugd en Gezin.
Basisdocumenten zijn:
- Visie van wieg naar werk 1.0., 2.0, 3.0 en 4.0;
- Lokale Educatieve Agenda 2016-2020;
- Beleidsvisie Brede School Nieuwe Stijl;
- Plan van aanpak ‘Sluitende aanpak jongeren’;
- Beleidsplan Wet OKE en VVE;
- Het normale leven versterken (preventie).
De transformatie in het sociaal domein geven wij vorm met onze maatschappelijke partners (burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven). Wij hebben als gemeente een belangrijke, maar complexe rol bij de daadwerkelijke transformatie van het sociaal domein. Het Rijk heeft deze taken bewust bij de gemeentelijke overheid neergelegd. Vanuit de veronderstelling dat door deze taken dicht bij de mensen waar het om gaat te organiseren dit beter en met minder geld uitgevoerd kan worden. Inwoners van de gemeente zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun eigen welzijn en welbevinden, de gemeente in haar nieuwe rol kan slechts faciliteren en ondersteunen. Enerzijds wordt verwacht dat de gemeente burgers de ruimte geeft en loslaat, maar anderzijds ook inhoudelijke kaders stellen, stimuleren en belemmeringen wegnemen. Door de opgaven in het sociale domein in samenhang uit te voeren komen we tot integrale ondersteuning. Dit leidt tot efficiencyvoordelen en hogere effectiviteit van de ondersteuning, omdat we zo ontschotten en afstemmingsproblemen voorkomen. Afspraken en werkprocessen moeten zodanig worden ingericht dat verbinden en samenwerken wordt bevorderd. De rollen in de samenwerking moeten helder zijn. En samenwerking vraagt ook om specifieke competenties, houding en gedrag. Vanuit de opgave “samenhang versterken en verbinden komen we tot de volgende deelopgaven:
Toegang tot zorg, werk en ondersteuning verbeteren
Continu wordt onderzocht wordt hoe de toegang (zorg, jeugd en werk) nog beter en slimmer ingericht kan worden. Er loopt bijvoorbeeld een experiment met een jeugdconsulent bij de huisartsen. Mogelijk dat er in de toekomst één gezamenlijke toegang is. We geven professionals de ruimte en het vertrouwen om te handelen. Mensen die ondersteuning nodig hebben, hebben keuzemogelijkheden en er is ruimte voor innovatieve en kleine aanbieders.
Preventie, innovatie en efficiency
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de burgers c.q. ouders/verzorgers zelf: er wordt uitgegaan van de eigen kracht van burgers. De visie op preventie bij jeugdigen is neergelegd in de notitie “het normale leven versterken”. Waar de eigen kracht ontbreekt of waar men er zelf niet uitkomt kan men uiteraard rekenen op ondersteuning. Bij het professionele veld gaat om het vroegtijdig signaleren van problemen. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden en worden kostenbesparingen op de langere termijn gerealiseerd. Ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van burgers organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Zoveel mogelijk vanuit 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur gedachte. Preventie en laagdrempelige zorg zijn daarbij een randvoorwaarden. Zwaardere zorg en ondersteuning zijn maatwerk en beschikbaar waar nodig wanneer een voorliggende voorziening, algemene/collectieve voorziening niet voldoet.
Omdat preventie in het gehele sociale domein maar ook in andere domeinen (fysieke domein bijvoorbeeld) terugkomt wordt hier in een gemeente brede opgave aan gewerkt.