Omschrijving
Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, aanpak woninginbraken en jeugdcriminaliteit, geweld op straat en voetbalvandalisme. Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale danwel landelijke prioriteiten. Het beïnvloedingsmechanisme op de beleving van veiligheid in de gemeenschap kent beperkingen Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Vanuit het programma leveren we een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen en netwerkverbanden.
Ook in 2017 is weer sprake van een substantiële daling van het aantal geregistreerde delicten. Dat stemt tot tevredenheid. Met name vermogensdelicten als woning/auto-inbraken en fietsendiefstallen zijn fors gedaald. Goede samenwerking met een groot aantal maatschappelijke partners draagt bij aan deze daling. Zo is de aanpak van veelplegers met onder meer een aantal zorgpartners zeer effectief. Wel constateren wij een toename van digitale criminaliteit/cybercrime.
Ook de samenwerking in de justitiële keten verloopt goed, waarbij in toenemende mate afstemming plaatsvindt in de beleidsvorming en uitvoering tussen de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke aanpak.
In mei 2017 is een projectvoorstel opgesteld om te komen tot een programma ondermijning en weerbaarheid. Het programma is op 1 oktober 2017 van start gegaan en kent een looptijd van circa 1 jaar. Ondermijnende criminaliteit bestaat uit alle vormen van criminaliteit die een bedreiging zijn voor de integriteit van onze maatschappij. Kenmerkend voor ondermijning is de vermenging van onder- en bovenwereld. Ondermijnende criminaliteit tast het vertrouwen in de overheid en in de rechtstaat aan. In dit kader is in oktober 2017 het ondermijningsbeeld voor Deventer opgeleverd door het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Oost Nederland (RIEC-ON). Het ondermijningsbeeld is een momentopname van de ondermijning binnen onze gemeente dat tot stand is gekomen op basis van kennis, ervaringen en inzichten van professionals die zicht hebben op de ondermijnende criminaliteit. Het geeft inzicht in de verschillende verschijningsvormen voor zover de professionals deze hebben waargenomen. Het geeft een indruk van wat er speelt, welke personen betrokken zijn, wat belangrijke locaties zijn en wie faciliteren.
In juni 2017 heeft bureau Beke de Sentimentenmonitor Deventer uitgebracht. De monitor geeft een onderbouwd beeld van in hoeverre recente maatschappelijke ontwikkelingen leiden tot maatschappelijke spanningen. In het rapport zijn zowel concrete spanningen als sociaal maatschappelijke tendensen (die mogelijk kunnen leiden tot spanningen) beschreven. Het college heeft de directie de opdracht gegeven aan de hand van de uitkomsten van de monitor na te gaan welke aspecten vragen om een beleidsintensivering/wijziging dan wel waar een optimalisering in de uitvoering wenselijk is. Het kan dan zowel gaan om initiatieven vanuit onze eigen organisatie als vanuit onze partners. De uitkomst van de inventarisatie zal in het 1e kwartaal van 2018 worden afgerond.
Wij blijven een toenemende vraag constateren vanuit de samenleving naar toezicht en handhaving. Het aantal handhavingsverzoeken is verder toegenomen. Om de aanpak van onder meer kleine ergernissen een impuls te geven, is besloten een flexibel interventieteam bij toezicht in te stellen.
In 2017 is onderzoek gedaan naar de wens tot het instellen van vuurwerkvrije zones bij instellingen en onder wijkbewoners (Digipanel). De uitkomsten van dit onderzoek wezen er op dat de overgrote meerderheid van de respondenten geen noodzaak zag tot het instellen van zo’n zone in de eigen buurt of wijk. Uiteindelijk is voorgesteld en conform besloten om een vuurwerkvrije zone rond de Ulebelt in te stellen.
In april 2017 zijn er gedurende 5 dagen Turkse parlementsverkiezingen georganiseerd in de Scheg. In goed overleg met het Turks consulaat en politie is onder regie van deze gemeente invulling gegeven aan de organisatie. Aangezien de sfeer internationaal en landelijk tamelijk gespannen was, vroeg dit meer van de voorbereiding dan voorheen. Uiteindelijk is dit evenement in Deventer rustig verlopen.
In 2017 is een begin gemaakt met de uitrol van enkele initiatieven vanuit het Plan van Aanpak personen in verwarring. Zo is de pilot streettriage (gezamenlijk optrekken van politie en Dimence na meldingen van mensen met verward gedrag) uitgerold, en is er een GGZ+ overleg (gezamenlijk overleg zorg en veiligheid voor complexe GGZ casuistiek) tot stand gekomen.
Op het thema Huiselijk geweld is een pilot gedraaid waarbij is gewerkt aan betere en snellere overdracht van casuistiek vanuit Veilig Thuis naar team Huiselijk geweld Deventer. Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat een gezamenlijke werkwijze is ontwikkeld waarbij een effectieve combinatie is ontstaan van het protocollair werken van Veilig Thuis en de “er op af” mentaliteit en methodiek van team Huiselijk Geweld. Mede als gevolg van deze nieuwe werkwijze waarin Veilig Thuis gezamenlijk optrekt met het lokale team en casuïstiek warm wordt overgedragen, bestaat er op dit moment geen wachtlijst meer.
Signalen vanuit zowel horeca als paracommercie hebben het college in 2017 doen besluiten de bestaande regels vanuit de Drank- en horecawet die zien op het schenken van alcohol in paracommerciële instellingen (o.a. sportverenigingen, buurthuizen) tegen het licht te houden. Na consultatie van alle partijen heeft het college onlangs besloten om vast te houden aan de huidige regeling, met name ook omdat de wensen van de verschillende branches grotendeels kunnen worden gerealiseerd binnen de huidige regelgeving.
Brandpreventie voor alle bewoners in de binnenstad. De uitvoering is begon met twee voorlichtingsmomenten in de stad. Daar zijn toen ruim 300 rookmelders uitgegeven. In 2017 is – na een pilot eind 2016 – in de rest van de binnenstad het aanbod tot maatwerk adviezen gedaan. In de daar op volgende huisbezoeken zijn tenminste 413 van de aangeschreven 3.870 woningen bezocht. Dat is bijna elf procent, nét iets meer dan het projectdoel van 10%.
Een onderzoek naar de beleving van het gebruik van Burgernet (via Digipanel) wees uit dat de inwoners van Deventer dit een belangrijk hulpmiddel vinden m.b.t. de veiligheid in de stad. Het college heeft dan ook besloten om de deelname aan Burgernet voort te zetten met wat verbeteringen qua inzet door de politie.
In 2017 is na een zorgvuldige vergelijking van locaties op basis van door de raad vastgestelde criteria, de locatie bepaald voor 4 Skaeve Huse. Deze zullen worden geëxploiteerd door Ieder1. Het project zelf maakt deel uit van beschermd wonen in de regio en de toewijzing zal deel uitmaken van de lokale aanpak extreme woonoverlast. Omwonenden zijn in 2 sessies geïnformeerd en d.m.v. een vertegenwoordiging zullen zij in de toekomst betrokken worden bij het vervolg. Nog in 2017 is gestart met een projectgroep die zich bezighoudt met de aanvraag omgevingsvergunning en het woonrijp maken van de locatie.
Bijtincidenten met honden. Naar aanleiding van moties in de raad is er een werkgroep geformeerd die zich bezighoudt met een voorstel m.b.t. een meldpunt, informatie over omgangsnormen en het protocol na een incident. Naar verwachting komt een advies in het voorjaar 2018 gereed.
De pilot vrije openingstijden horeca Deventer binnenstad is samen met ondernemers, het bewonerspanel en de politie geëvalueerd. De ervaringen zijn over het algemeen positief en hebben ertoe geleid dat het sluitingstijdenbeleid is aangepast. Horecabedrijven binnen een aantal aangewezen horecagebieden kunnen zodoende op de vrijdag- en zaterdagnacht onbeperkt open blijven om zodoende de aantrekkelijkheid van Deventer als uitgaansstad te verhogen.
Het geactualiseerde evenementenbeleid "Trots op d’EVENEMENTEN" is na inspraak door de raad vastgesteld. In 2018 worden de locatieprofielen vastgesteld voor de belangrijkste evenementenlocaties in onze gemeente.