Omschrijving
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn.
Afval: landelijke doelstelling van 100 kilogram ruimschoots gehaald
In het Grondstoffenplan 2015-2020 staan de vervolgstappen op het in 2013 ingevoerde Diftarsysteem. Die moeten er toe leiden dat Deventer in 2020 de landelijke doelstellingen van 100 kilogram restafval per inwoner en een scheidingspercentage van 75% heeft gehaald. De 86 kilogram restafval per inwoner per jaar lag fors lager dan het doel van 100 kilogram en daarmee blijft Deventer net als in 2016 de landelijke koploper in scheiding van huishoudelijk afval. Dat is een extra aanmoediging om nieuwe wegen te bewandelen die moeten leiden tot een nog verdere terugwinning van grondstoffen uit ons huishoudelijk afval.
Bodem: Gebiedsgericht Grondwaterbeheer bij nieuwe ontwikkelingen
Op gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aanpak van grondwaterverontreinigingen via het Gebiedsgerichte Grondwaterbeheer. Dat is een sluitstuk in een realistische en betaalbare aanpak van bodem- en grondwaterverontreinigingen. Het gemeentelijk kader daarvoor is opgesteld. Daarnaast zal het opnemen van de Wet Bodembescherming in de Omgevingswet tot grote veranderingen leiden. Hoe het speelveld op gebied van bodem er over drie jaar uitziet, is onderwerp van veel overleggen en beschouwingen.
Geluid: nieuw beleid biedt mogelijkheden
Van alle milieuaspecten zorgt geluid voor de meest direct voelbare overlast bij inwoners. Veel milieuklachten gaan over geluid, afkomstig van bijvoorbeeld auto’s, treinverkeer, bedrijven of muziek. Wettelijk vastgesteld ‘objectieve’ regels zijn niet altijd direct te relateren aan ‘subjectief’ ervaren overlast. Het kader voor geluid wordt gevormd door de Wet Geluidhinder die afgelopen jaren is vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid). Komende jaren zal de geluidswetgeving worden opgenomen in de Omgevingswet. Daarmee worden mogelijkheden gecreëerd om naast cijfermatige normen ook een meer kwalitatieve overweging te maken bij de onderbouwing van ruimtelijke beslissingen. Het kader hiervoor zal vastgelegd worden via de in voorbereiding zijnde Omgevingsvisie en het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte.
Duurzaamheid: de noodzaak van de energietransitie is een feit
De essentie van de Uitvoeringsagenda Duurzame Energie (2011-2018) is dat de doelstelling van Energieneutraal in 2030 alleen maar bereikt kan worden door de optelsom van maatregelen die op alle mogelijk fronten worden genomen. Huiseigenaren verduurzamen hun woning, steeds meer bedrijven en burgers wekken hun eigen energie op, grote bedrijven investeren in duurzaamheid, auto’s worden steeds meer elektrisch opgewekt en energiezuiniger. De negatieve effecten van gaswinning in Groningen leiden tot de noodzaak van het drastisch terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Landelijke aandacht en toegenomen bewustzijn hebben geleid tot moties waarin de raad het college opdraagt om helderheid te geven over de gemeentelijke routekaart energietransitie. Het uitgangspunt daarbij is dat de energietransitie alleen maar mogelijk is door verregaande samenwerking tussen betrokken partijen, zoals woningcorporaties, netwerkbeheerders, energieproducenten, overheid, bedrijven en burgers. Een mooi voorbeeld is het project ‘Fossielvrij en Betaalbaar’ waarin de corporaties, samen met provincie, gemeente en de energienetwerkbeheerder Enexis, samenwerken aan het verduurzamen van de sociale huurwoningen. Daarnaast is het Deventer gedachtegoed van het Woningabonnement opgenomen in het regeerakkoord onder het kopje woning gebonden financiering.
Natuurontwikkeling Veenoordkolk voltooid
De Veenoordkolk en Teugse Kolk was met een diepte van 10 tot 15 meter geen goed leefgebied voor dieren en planten. Met de in 2017 voltooide herinrichting tot natuurgebied is een landschappelijk aantrekkelijke plek ontstaan met behoud van recreatief medegebruik. Bij een normaal rivierpeil zijn de plassen nu gemiddeld tussen de 2 en 4 meter diep. Er zijn natuurvriendelijke oevers en slikkige eilanden aangelegd en er is een plas-dras verbinding met de Schipbeek gemaakt. Er is een zwaluwwand aangelegd. Aan een vogelkijkpunt wordt de laatste hand gelegd. Waterschap Rijn en IJssel heeft in 2016 vispassages in de Schipbeek gerealiseerd. Het her gerasterd gebied is in beheer gegeven bij Stichting IJssellandschap.
Vergunningen, Toezicht en Handhaving: Omgevingsdienst van start
Op 22 december 2016 hebben elf gemeenten en de provincie hun handtekening gezet onder de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJsselland. In 2017 zijn alle bestuurlijke, formatieve en organisatorische afspraken vastgelegd. Deventer heeft daarbij gestreefd naar een robuuste dienst waarbinnen bundeling van kennis en kwaliteit, gecombineerd met lokale binding, leidt tot een slagvaardige en efficiënte uitvoering van milieutaken. Zoals gepland is de Omgevingsdienst vanaf 1-1-2018 van start gegaan en zijn de vergunningverleners, toezichthouders en specialisten op het gebied van milieu overgegaan.